Google

Google

Tuesday, November 27, 2007

Kerani Kaunter Dua LHDN Cawangan Kuantan Tidak Mesra Pelanggan

Tuan,

Pada 19 November 2007 lebih kurang pukul 11:00 pagi, saya telah ke Pejabat LHDN Cawangan Kuantan bagi urusan setem hasil di samping membuat pengesahan dua keping salinan sijil pendidikan saya. Selepas selesai urusan setem hasil di kaunter enam saya telah diberitahu oleh kerani kaunter tersebut supaya ke kaunter satu untuk menguruskan pengesahan salinan sijil-sijil tersebut. Pada masa itu di kaunter satu tiada kerani yang kelihatan oleh itu saya telah cuba bertanya kepada kerani yang bertugas di kaunter dua tetapi belum sempat saya menghabiskan pertanyaan saya dengan acuh tak acuh dia bertanya sama ada saya nak hantar atau ambil. Saya yang dalam keadaan tidak faham terus disuruh duduk dan tunggu giliran. Walaupun sesibuk mana, rasanya masih ada masa untuk kerani tersebut untuk menjawab pertanyaan saya. Nasib baik saya telah mengambil inisiatif sendiri untuk bertanya kepada salah seorang polis bantuan yang berada di situ dan beliau telah menolong saya untuk mendapatkan pengesahan daripada pegawai yang berkenaan. Nampaknya walaupun YAB Perdana Menteri kita sentiasa mengingatkan penjawat awam supaya mesra pelanggan nampaknya masih ada golongan yang tidak dapat mengubah gaya kerja lama mereka. Janganlah menyangka mereka berumur maka mereka boleh membuat kerja acuh tak acuh dan hanya menunggu masa untuk pencen. Berilah contoh yang baik untuk di ikuti oleh generasi muda di masa hadapan. Walaupun begitu saya ucapkan berbanyak terima kasih kepada kerani kaunter enam dan juga polis bantuan yang telah membantu saya. Ibarat nila setitik rosak susu sebelanga. Di harap pihak LHDN cawangan Kuantan dapat memperbaiki lagi perkhidmatan di kaunter mereka terutamanya kerani di kaunter dua.

Reply:

Tuan,

Saya telah menerima salinan e-mail aduan tuan dari Pusat Khidmat Pelanggan,LHDNM pada hari ini (22.11.2007) dan faham akan kandungan surat tersebut.Pertama sekali saya ingin memohon maaf atas masalah yang tuan hadapi tempohhari (19.11.2007).Saya telah memanggil petugas kaunter berkenaan dan mendapatkan maklum balasbeliau berhubung perkara ini.Saya difahamkan oleh beliau, pada 19.11.2007 (Isnin) hanya Kaunter 2beroperasi sepenuhnya manakala Kaunter 1 dibukasecara berperingkat (mengikut kesesakan pelanggan). Ini kerana petugastetap Kaunter 1 bercuti pada tarikh tersebut dan pengganti beliau pulaberada di dalam Unit Khidmat Pelangganuntuk menjawap panggilan telefon. Pengganti petugas Kaunter 1 pada19.11.2007 hanya akan dipanggil ke kaunter 1 jika pelanggan terlalu ramaimenunggu.Saya telah menegaskan kepada staf tersebut dan juga staf-staf saya yanglain, supaya mengutamakan pelanggan walaupun dalam keadaan yang sibuksupaya pelanggan berasa dilayan dan dihargai.Ini bertepatan dengan motto LHDNM " MESRA, MEMBANTU, MEMUASKAN ". Sayaberharap Encik Shamsul Bin M Deris dapat menerima penjelasan saya dangembira dengantindakan pembetulan yang dilakukan.Akhir kata, saya sekali lagi memohon maaf atas kesulitan yang timbul danmengucapkan terima kasih atas respon yang diberikan oleh tuan. Ini pentingdalam meningkatkan kualiti perkhidmatanyang diberikan oleh LHDNM kepada para pelanggan kami.

Sekian terima kasih.

" BERKHIDMAT UNTUK NEGARA "

" MESRA, MEMBANTU, MEMUASKAN "

Saya yang menurut perintah,

AZUDIN BIN MAT SALEH
Pegawai Perhubungan Awam
LHDNM Cawangan Kuantan

No comments: